Budování teamu na základě zážitkové pedagogiky

Propojení vzdělávání a teambuildingu přináší klientům velké benefity a nabízí ucelené rozvojové programy pro různé skupiny a úrovně managementu. Na otázky odpovídal Radek Tejc, jednatel společnosti OMT, která se právě tímto propojováním dlouhodobě zabývá.
 

Vaše společnost na trhu působí od roku 1999. Za tuto dobu jste úspěšně realizovali více než 3700 kurzů a firemních akcí. Mohl byste přiblížit, jak jste před více než 16. lety začínali?

Začátky byly především o hledání a poznávání. Mnoho firem chtělo „něco nového“, ale nevěděly, co od „ toho“ mohou očekávat. Často jsme společně se zákazníky definovali jejich první „teambuilding“, nastavovali cíle a kritéria hodnocení. My i naši zákazníci jsme teprve poznávali, co vše mohou kurzy budované na základě zážitkové pedagogiky přinést, jak mohou měnit atmosféru v týmech a jak se dají propojit s dalšími formami vzdělávání. Museli jsme se potýkat i s určitými obavami, například s „fámou“, že na každém outdooru se slaňuje. Bylo dost těžké s tím bojovat. Naštěstí dnes již na takovou otázku u zákazníků fakticky nenarazíme. 
 
Kromě teambuildingu a eventových akcí nabízíte zákazníkům i firemní vzdělávání. Spatřujete nějaké výhody ve vzájemném propojení těchto aktivit, ať už z vašeho pohledu anebo z pohledu klienta?
 
Propojení přináší výhody hlavně našim zákazníkům. A to především propojení vzdělávání a teambuildingu. Můžeme tak nabídnout ucelené rozvojové programy pro různé skupiny a úrovně managementu. Největším ziskem je mnohem detailnější poznání jak jednotlivců a týmů, tak i prostředí a atmosféry ve firmě. To nám umožní mnohem přesněji nastavit formy a metody rozvoje a vzdělávání.
 

Před třemi lety jste svou nabídku rozšířili o tzv. „incentivní programy“. Jak si tyto firemní zájezdy na míru stojí, co se týče poptávky u klientů, v porovnání oproti tradičnímu teambuildingu?

Zájem o tyto programy se výrazně zvětšuje. Není to však na úkor teambuildingových

kurzů, které patří do oblasti vzdělávání. Je to zcela jiná oblast firemních aktivit, která spíše patří do „ odměn nebo motivace“ Ve většině firem je hrazena z budgetu marketingu a je také často realizována pro zákazníky společnosti. Nicméně i zde při tvorbě programů uplatňujeme naše znalosti z oblasti „zážitkové pedagogiky“ a tím programy děláme mnohem propracovanější a atraktivnější.
 
Ve většině aktivit se hlásíte k odkazu zážitkové pedagogiky. Jakou roli hraje podle vašeho názoru reálný skupinový zážitek v dnešní digitalizované době pro týmovou práci?
 
Zcela klíčový. A dovolím si tvrdit, že bude hrát čím dál větší roli. Nikdo z nás ( tedy pokud vím) se nenarodil s „chytrým telefonem“ v ruce. Naše „lidské“ fungování je založeno i na potřebě přímé komunikace a potkávání se. Za tisíce let našeho vývoje jsme zvyklí vnímat například mimiku, intonaci hlasu a mnoho dalších „signálů“ našeho těla. O to vše, nás moderní technologie postupně připravují. A o to víc stoupá potřeba se potkat v jiném, než pracovním prostředí a něco společně a hlavně „nevirtuálně“ zažít. 
 
koloběžka